Les 1

Ik kwam later in de les en daardoor had ik het begin gemist. Toen we de volgende kennismaking opdracht gingen doen moesten we ons zelf tekenen. Dit wordt heel letterlijk opgenomen of heel figuurlijk. Dit vond ik wel leuk om te zien omdat je gelijk zag dat het brein van iedereen anders werkt. Daarna deden we een voorstel ronde en moesten we vertellen waarom we hadden getekend wat we getekend hadden. Vervolgens hadden we een pauze. Daarna kregen we uitleg over hoe het semester was opgebouwd. 9 verschillende onderdelen. Vervolgens hebben we een aantal Energizer gedaan zoals commando pinkelen, moordenaartje en -7. Daarna moesten we een opdracht maken over onze comfort zone en deze moeten we verwerken in onze studieplan 1.0 Als afsluiter hebben we een opdracht gemaakt waarin we moesten vertellen wat onze ouders als doel hadden bij onze opvoeding.

Het gevoel van de les: Een frisse start het voelde net als een koude duik.

Les 2

Deze les hebben we nieuwe deelnemers gekregen en er zijn ook weer een aantal weg gegaan. Het is nog maar de eerste week dus dat hoort er nog wel bij. Ik hoop niet dat dit nog gebeurt als we 3 weken in de minor zijn. We hebben gepraat over durven falen en dat falen eigenlijk niet falen is in het creatieve proces. Daarnaast hebben we het ook gehad over hoe school heel slecht is voor de ontwikkeling van het creatieve brein. We hebben ene film gekeken over apen. De key take away was dat we soms niet te moeilijk moeten denken en een stap terug moeten nemen. Ook hebben we een video van ken Robinson en we hebben toen in groepjes de kern van het filmpje proberen te achterhalen.

Ik vond het een leuke les we hebben een beetje samengewerkt en zo maak je een beetje kennis met de verschillende mensen in de klas. Ik vond het ook leuk om te twijfelen aan het huidige schoolsysteem iets waar ik het wel mee eens ben is dat we te weinig creativiteit krijgen.

Het gevoel van de les: Het twijfelen aan school doet je denken aan complot theorieën.

Les 3

Vandaag was de les online. We moesten een opdracht uitvoeren waarbij we moesten verzinnen wat de definitie van creativiteit is. Dit moesten we vervolgens op een creatieve manier presenteren aan de groep. Creativiteit is dat je kan anticiperen op de onzekerheden en kan verzinnen hoe je daarmee om kan gaan.

Het gevoel van de les: Als je de weg niet weet moet je ook creatief zijn om je eigen pad te vinden.

Les 4

Ziek

Het gevoel van de les: Ziek en was wel blij dat ik met me beroerde hoofd niet naar de les hoefde

Les 5

Ziek

Het gevoel van de les: Sip op bed omdat ik de les miste

Les 6

Ziek

Het gevoel van de les: Jammer dat ik de les miste

Dagverslag van week ziek 

Hele simpele dagen. Tot 12 uur in bed met thee en honing dan uit bed om te eten. En vervolgens tv kijken op de bank. Ik heb deze week wel proberen te lezen en dat is ook gelukt.

Huiswerk

Verwonder je.

Ik schrijf mijn verwonder je over de eerste dag beter. ik ben gister voreg naar bed gegaan dus sta deze zaterdag ook lekker vroeg op. Maar ik heb nog wel lekker in bed wakker geworden. Daarna ben ik ontbijt gaan maken. Vervolgens naar de sportschool. Nadat ik thuis was gekomen heb ik eerst me kamer de wekelijkse schoonmaakbeurt gegeven en daarna heb ik geluncht.  En nu zit ik aan me huiswerk opdrachten te werken met soul/jazz van npo radio 2.

Les 7

Driehoek energizer duurde wel lang en het antwoord lag voor ons.

5 times why uitleg. Rootcause zoeken.

5 times why uitvoeren met romy. Erachter gekomen dat ik er zeker van ben dat creativiteit en systemen gebonden het beste is in problemen oplossen.

30 dagen challenge

Het gevoel van de les: gezellige les 

Les 8

Geen dagverslag

Les 9

Geen dagverslag

Les 10

Deze les zijn we bezig geweest met de creativity skyline, dit hebben we in groepen besproken. Mijn maatje had dit ingevuld en mijn moeder moest het invullen maar die was te laat. Ik schrijf dit later en het blijkt dat ze mijn beiden hoog vinden scoren. Mooi. Dit is een mooi baseline om van te beginnen. Wat ik wel vind is dat je dit aan veel meer mensen in je omgeving moet geven om betrouwbare informatie terug te krijgen.

Vervolgens hebben we een creatief tekenspel gedaan met de groep, er werd een vorm op het bord getekend en iedereen mocht 2 lijnen tekenen om iets aan de vorm toe te voegen. Het doel was om samen een creatief proces aan te gaan en iets te creëren. Het was leuk om te zien iedereen een eigen interpretatie had van wat er op het bord stond en wat ze er bij vonden passen. Alleen na een aantal extra dingen op het bord werd er wel een onderwerp duidelijk waarna iedereen streefde.

Vervolgens hebben we weerwolven gespeelt met opdrachten. Leuk idee.

Het gevoel van de les: de Les voelde net als een familie avond door de spellen.

Les 11

Deze les ging over creatief waarnemen. Hieruit bleek dat ons brein ons soms best voor de gek houdt. We hebben verschillende voorbeelden gezien van dingen die je creatief kon waarnemen. De leukste vond ik de fiets die gemaakt is zoals een kind die tekent. Vervolgens hebben we 100 vragen verzonnen over een koe en een fiets op het gras. Tot slot hebben we de dag afgesloten met speeddates, het doel was ideeen verkennen voor crea zelf, crea smaen en crea workshop.

 

Het gevoel van de les: Brein door de war

Les 12

Deze les stond in het teken van open staan voor vernieuwing. We werden echt uitgedaagd om uit onze comfortzone te stappen denk ik. Vervolgens gingen we een aantal oefeningen doen over verbeelding. Hierbij moesten we letterlijk out of the box denken. Vervolgens moesten we een verhaal schrijven over een afbeelding. Op deze afbeelding was een grote donderstorm te zien die boven en haven zweefde. We hadden 10 minuten om eentje t schrijven. Het was supercool om te zien dat iedereen toch een ander verhaal kan verzinnen bij dezelfde foto. Sommige konden veel schrijven maar sommige vonden het ook moeilijk. Zo zie je maar weer dat iedereen anders is. Tot slot moesten we een aantal opdrachten doen over het denken in alternatieven, het doel was hierbij of we verder konden denken dan dagelijkse gewoontes, zoals hoe douche warm als er geen warm water is.

 

Het gevoel van de les: oncomfortabel 

Les 13

Deze dag hebben we onze enneagram besproken eerst moesten we opschrijven wat we verwachten dat we waren.

Dagverslag

Top 3

5, 4, 6

Top 3 not

1, 8, 3

Groep

9

Ik heb heel veel ja gezegd dat resulteert in 3 keer een nummer 1. Dat zijn de bemiddelaar, levensgenieter en loyalist. De rest heeft allemaal een 4. Ik begin heel erg te twijfelen aan mezelf omdat ik bang ben dat ik deze test niet goed genoeg heb ingevuld

Vervolgens zijn we een product gaan verbeteren aan de hand van de SCAMPER-methode dit was superleuk. Ik probeerde wat aanweziger te zijn. We hebben een product ontwikkeld die we de volgende week gaan presenteren.

 

Het gevoel van de les: Energiek en nieuwe energie

Les 14

Deze dag gingen we naar incubase dit is een soort van ondernemers broedplaats. We kregen een opdracht van een probleemeigenaar om een ingang te krijgen voor zijn product bij een manager. Het product was een soort van recyclebare tas voor de supermarkt. We gingen eerst brainstormen. Vervolgens hebben we onze ingevingen besproken vanuit een andere hoek. We gingen aan de hand van superhelden nadenken over hoe zij het probleem van de opdrachtgever zouden aanpakken. Het idee was dat je zo veel mogelijk tassen weg moeten geven aan klanten van supermarkten zodat de manager van de winkel ziet wat het product is wanneer het bekender is bij de manager wil hij vast wel het gesprek aangaan met de eigenaar. Vervolgens kregen we uitleg over pitchen en dit heb ik vervolgens gedaan omdat ik dit best spannend vind.

Het gevoel van de les: Plankenkoorts

Les 15

Deze dag was Jaco ziek we zijn wel bezig geweest met de legacy dus we hebben gelukkig niet stil gezeten.

Het gevoel van de les: Ondanks tegenslag toch nog winst

Les 16

Jaco was nog steeds ziek dus lekker een daggie vrij.

Het gevoel van de les: gemixte gevoelens

Les 17

Jaco was nog steeds ziek dus weer een daggie vrij. Deze week wel genoeg tijd gehad om mijn boek te lezen.

Het gevoel van de les: 

Het gevoel van de les: Ik lees nooit zo veel

Les 18

Jaco is nog steeds ziek

Het gevoel van de les: Jaco wordt gemist

Les 19

Deze les waren er veel afwezigen we zijn dus vooral bezig geweest met de opdrachten en het studieplan. Daarnaast hebben we ook 2 opdrachten gedaan over flexibel en ongewoon associëren. De eerste opdracht werden er plaatjes voorgeschreven waarna we deze moesten associëren met de persoonlijke doelen voor deze minor. Bij de volgende opdracht moesten we mensen met dieren vergelijken. Vervolgens zijn de scamper opdrachten gepitcht

Het gevoel van de les: Iedereen die wat stiller was viel wat meer op. Dit deed me denken aan wie is het.

Les 20

Geen dagverslag

Les 21

Deze les begonnen we met een leuke Energizer. Vervolgens gingen we verder om de overige scamper opdrachten te pitchen. Vervolgens gingen we samen met de klas een naam verzinnen voor ons. We zijn meegenomen in het creatieve proces door jaco. Hier kwamen super veel ideeën uit, goeie maar ook slechte. Ik was erg onder de indruk dat het er zo veel creatieve ideeën waren.

Het gevoel van de les: Het voelde net als een naam voor een baby verzinnen

Les 22

De eerste boekpresentaties werden deze les gehouden door Roos, Iris en Jikke.

Roos begon met een boekverslag over de zeven eigenschappen voor effectieve studenten. In haar boekverslag liep ze langs alle 7 eigenschappen. Ze had een hele interactieve presentatie omdat ze bij elke eigenschap een voorbeeld/opdracht/verhaaltje. Dat maakte het erg plezierig om naar te luisteren.

Iris deed haar boekverslag over het boek brainstormen. We begonnen met een opdracht, we werden in 3 groepen verdeeld, twee moesten gaan brainstormen de andere groep ging individueel nadenken. Je zag bij de groepen die aan het brainstormen waren dat er weinig structuur inzat. Vervolgens legde ze ons 4 verschillende aspecten uit van brainstormen. We gingen vervolgens weer in dezelfde opdeling brainstormen en nadenken, dit ging supergoed.

Jikke deed haar boekverslag over happy life 365. Ze legde uit hoe het hele jaar lang gelukkig kan blijven. Vervolgens hebben we een aantal opdrachten gedaan, en we hebben een formulier ingevuld waarbij we moesten nadenken over ons huidige geluk.

Na de boekbesprekingen hebben we de kernkwadranten ingevuld voor de uitdagingen die we ondervonden. De 4 kwadranten waren kernkwaliteit, valkuil, uitdaging en allergie. Dit was moeilijk en ook erg confronterend.

Het gevoel van de les: Boekclub!!!!

Les 23

Deze les was ik ziek, ik hoorde later wel dat de workshop van klaas, Simone en Rik superleuk was. Ze zijn gaan volleyballen dit hebben ze op een super creatieve manier gedaan.

Het gevoel van de les: Ik miste een leuke les

Les 24

Deze les hebben we weer een creatief proces doorlopen, we moesten een in tweetallen 5 mega, macro en microtrends opschrijven. Vervolgens moesten we met post-its zoveel mogelijk idee opschrijven bij een bepaald onderwerp. Die plakte we dan steeds op een a4 na 5 minuten ging die naar iemand anders en krijgen wij weer een nieuw onderwerp. Vervolgens moesten we met de trends en de ideeën een product verzinnen. Vervolgens moesten we het idee uitwerken en pitchen.

Het gevoel van de les: Stapje voor stapje

Les 25

Deze dag heeft iedereen zijn tastbare metafoor laten zien, ik weet niet heel zeker meer of ik ziek was of niet. Ik had het echter nog niet af en heb later mijn metafoor opgeleverd. Iedereen heeft aan de hand van tips en tops elkaar laten weten wat er beter kan voor de metafoor 2.0.

Het gevoel van de les: Geen metafoor voelde even lullig als als achter een trein aanrennen.

Les 26

Er waren deze dag coaching gesprekken ik weet niet of ik op vrijdag of op maandag mijn gespreken had. Tijdens dit gesprek werd ik wel aangesproken op mijn gedrag, ik wil hier wel wat aan doen maar ik vind het erg lastig.

Het gevoel van de les: Peptalk 

Les 27

Er waren deze dag coaching gesprekken ik weet niet of ik op vrijdag of op maandag mijn gespreken had. Tijdens dit gesprek werd ik wel aangesproken op mijn gedrag, ik wil hier wel wat aan doen maar ik vind het erg lastig.

Het gevoel van de les: Tijd om wakker te worden 

Les 28

We zijn tijdens deze les zelfstandig bezig geweest met onze legacy. We gingen een plan maken en een nummer uitzoeken voor de lip dub. We hebben een creatief proces toegepast vanuit de les. We gingen nummers opschrijven op een post-it en vervolgens moesten we deze kort zingen zodat iedereen wist wat het nummer was. Vervolgens kreeg iedere 3 stemmen. We deden verschillende rondes en de nummersmet de minst stemmen viel iedere ronde af. Uiteindelijk hebben de hippie shake gekozen, dit na afstemming met de afwezigen.

Vervolgens gingen we de songtekst verzinnen we moesten brainstormen en iedereen gooide met ideeën, Romy stond voor de klas om het overzicht te bewaren. We haalden inspiratie uit de huidige songtekst.

Het gevoel van de les: Ik kreeg heel erg het gevoel van de voice

Les 29

Er waren deze dag coaching gesprekken ik weet niet of ik op vrijdag of op maandag mijn gespreken had. Tijdens dit gesprek werd ik wel aangesproken op mijn gedrag, ik wil hier wel wat aan doen maar ik vind het erg lastig.

Het gevoel van de les: Een plan voor hoe verder

Les 30

Er waren deze dag coaching gesprekken ik weet niet of ik op vrijdag of op maandag mijn gespreken had. Tijdens dit gesprek werd ik wel aangesproken op mijn gedrag, ik wil hier wel wat aan doen maar ik vind het erg lastig.

Het gevoel van de les: De tijd begint nu te tikken 

Les 31

Jaco was afwezig, goed moment om weer een boek te lezen maar vooral mijn metafoor inhalen.

Het gevoel van de les: Aan de weg timmeren 

Les 32

Deze les waren de boekverslagen van Lars, Romy, Sasje, Léon en van mij.

Leon begon met zijn boekverslag, hij deed het over de zes denkende hoofddeksels van Edward de Bono. Hij begon met een uitleg over de inhoud van het boek, en wat hij ervan vond. Vervolgens hebben we een opdracht gedaan voor de legacy. We moesten allemaal een bepaalde hoed opzetten en met die gedachtegang nadenken over de legacy.

De volgende boek presentatie was van Lars. Zijn presentatie ging over het boek beslissingen in een vuca wereld. Hij had een super creatieve manier gevonden om te presenteren omdat hij dat spannend vindt. We begonnen met een opdracht waar we 3 voorwerpen mochten uitkiezen om mee te nemen naar een onbewoond eiland. Dat was een leuke start, hij had namelijk vijftien handige dingen opgeschreven waar we uit moesten kiezen en dat zette je wel aan het denken. Vervolgens lied Lars een filmpje zien met de uitleg en zijn mening van het boek. Dat vond ik een mooie oplossing voor zijn angst voor presenteren, zo stelt hij zich in kleine stapjes bloot om voor een groep te staan.

Het volgende boekverslag was van Romy zij presenteerde het boek manifesteren kan je leren. Vooraf dacht ik echt van, waar beginnen we nou aan. We begonnen met een opdracht hiervoor moesten we ideeën opschrijven over relaties. Vervolgens vertelde Romy wat meer over het boek. Ik vond dat ze het nog best wel nuchter kon vertellen voor zo’n zweverig onderwerp. Tot slot kregen we nog een opdracht nu moesten we dingen opschrijven die je later wou bereiken.

De laatste boekpresentatie van Sasja ging over presence. We begonnen met een opdracht waarbij we 2 minuten lang een gesloten pose moesten aan houden en vervolgens een open pose. Vervolgens kregen we een ted talk te zien van de schrijver van het boek. Daarna vertelde ze wat ze van het boek vond en tot slot moesten we opschrijven wat ons karkater beschrijft.

Ik was als laatste aan de beurt ik heb mijn boekpresentatie gehouden over de edele kunst van not giving a fuck. Tijdens de presentatie was ik wel een aantal dingen kwijt dus dat moest ik dan weer opzoeken. Dat was een beetje beschamend.

Het gevoel van de les: ik voelde me net een advocaat die zoekende was naar de goede informatie

Les 33

Deze les zijn we bezig geweest met de legacy, we hebben de songtekst afgemaakt. Daarna hebben we dit met zijn allen geoefend. Dat was best wel cool om te zien dat iedereen aan het zingen was in koor. Dat gaf me echt flashbacks naar toen ik vroeger nog naar de kerk ging. Tot slot hebben we nog een plan gemaakt van hoe verder met de legacy.

Het gevoel van de les: Een holy feeling

Les 34

Deze les hebben we de boekpresentatie van Niels en Jordi gehad. Simone moest eigenlijk ook maar die had het nog niet af.

Jordi deed zijn boek presentatie over atomic habits. Hij begon met een uitleg over de auteur en de reden van het boek. Vervolgens vertelde hij wat er in het boek staat. Vervolgens hebben we een opdracht gedaan uit het boek. Ik vond het leuk om te horen hoe Jordi deze techniek zelf heeft toegepast in zijn leven.

Niels was als volgende en hij deed ook zijn boekpresentatie over de edele kunst van not giving a fuck. Hij begon met de theorie, vervolgens hebben we een opdracht gedaan waarbij we op moesten schrijven wat we leuke vonden en wat voor consequenties daaraan zitten. Vervolgens heeft hij zijn mening gegeven. Hij is wel uitgedaagd om het nog een keer te doen.

Vervolgens gingen we convergeren dit deden we aan de hand van oude ideeën. We moesten een aantal oude ideeën die ons leuk leken op het whiteboard plakken. We moesten op het volgende letten. Wit stond voor gewone niet realiseerbare ideeën, blauw stond voor gewone realiseerbare ideeën, geel stond voor creatief en niet realiseerbare ideeën, en rood stond voor creatief realiseerbare ideeën. We moesten 5 ideeën opplakken in de vakken en vervolgens. En vervolgens moesten we 4 ideeën aanstippen die ons leuk leek. We hebben toen groepen gemaakt bij elke kleur en deze ideeën uitgewerkt. Dat moesten we vervolgens uitwerken.

Het gevoel van de les: de combinatie van de onderwerpen deed me denken aan therapie

Les 35

Deze les hebben we de workshop gehad van Bas, Leon, en Roos. Ze deden een IPO-workshop. Eerste deden we een Energizer om de dag te starten. Vervolgens legden ze uit hoe we stevig een stoel konden maken. Vervolgens werden er groepen gemaakt en mochten we beginnen met het maken van stoelen. We zijn eerst gaan brainstormen over de doelgroep van de stoel. Ik kan me nog herinneren dat het een superleuke en gezellige tijd was. Samen knutselen was superleuk en gezellig en we moesten best creatief nadenken. Uiteindelijk bleek onze stoel toch niet zo stevig te zijn helaas. Maar ik heb wel genoten van de tijd.

Het gevoel van de les: Het groepje voelde net als een thee kransje

Les 36

Deze les hadden we de boek presentatie van Ruben, Kirsten, Sybille en Rik.

Ruben begon met het boek creativiteit krijg je niet voor niks. Hij vertelde wat creativiteit was en hoe we het toepassen. Ons wordt altijd verteld dat kleine kinderen creatiever zijn dan volwassen, maar dat is volgens de schrijver van dit boek niet zo omdat volwassenen praktische kunnen denken. Ruben gaat het nog een keer proberen.

Vervolgens was Kirsten aan de beurt en zij deed haar presentatie over het boek hostmanship. Ze vertelde over gastvrijheid en hoe zij dit ervaart. Vervolgens vertelde ze hoe dit ook anders kan. Vervolgens moesten we een opdracht doen waarbij we een soort rollenspel deden. Vervolgens kregen we filmpje te zien over gastvrijheid en wat ons eraan opviel.

Sybille was als volgende aan de beurt en haar presentatie ging over niet te breken. De schrijver is een veteraan en hij verteld over de dingen die hij daar heeft geleerd. Het heeft sybille ook geïnspireerd om het leger in te gaan. Daarom kon ze ook heel enthousiast vertellen over het boek en dat maakte te presentatie mooi om naar te luisteren.

Tot slot was Rik aan de beurt hij deed zijn presentatie over het boek creatief denken. Je geeft duidelijk je mening over het boek. Het is algemeen en gaat vooral over de toepassing van creativiteit i.p.v. hoe creativiteit. Je was goed voorbereid en daar kan ik wat van leren.

Het gevoel van de les: verschillende inspirerende onderwerpen deed me denken aan congressprekers.

Les 37

Deze les was ik ziek ik hoorde dat er een workshop mindfullnes was gegeven door Romy, Jikke en Lauri.

Het gevoel van de les: Zo had ik me niet gevoelt als ik bij de les was

Les 38

Deze les was ik ziek ik hoorde dat er een workshop mindfullnes was gegeven door Romy, Jikke en Lauri.

Het gevoel van de les: Schaamte 

Les 39

Deze les gingen we voorbereiden op de lipdub maken. We gaan dat aankomende les doen namelijk. We hebben een plan geschreven en vervolgens de songtekst opgenomen. We hebben dit in groepen gedaan. Samen zingen we dan een alinea. Hier zijn we de hele les mee bezig geweest. Nu weet iedereen wat hij /zij moet doen woensdag.

Het gevoel van de les: De voorbereidingen voelde net als het inpakken van je koffer

Les 40

Deze les gingen we de lipdub opnemen. Iedereen was verkleed en dattrok wel een aantal gekke gezichten van andere scholieren. Ik voelde me echter wel op mijn gemak omdat we met de hele klas gek erbij liepen. We begonnen de lipdub voor de school en liepen vervolgen door de school naar het lokaal. Iedereen zong zijn stukje tijdens deze reis door de school. Het was supergezellig en er is super veel gelachen. Ik vond het eerst een beetje knullig maar uiteindelijk is het echt wel wat geworden waar we trots op kunnen zijn. Tot slot hebben we een soort van kerstbrunch gehad. Iedereen had wat lekker meegenomen. Ik had bijvoorbeeld een fruitsalade gemaakt.

Het gevoel van de les: Entertainment voor de school

Les 41

Deze les gingen we een escape room doen. Dit was de workshop van Kirsten Lars, Ruben en Jordi. We deden dit in het Randstad-gebouw naast het busstation. We kregen eerst wat uitleg over samenwerken. Vervolgens werden we een lokaal geprot met allemaal verschillende puzzels. Uit die puzzels moesten we een codewoord maken. Ik kan me niet heel goed meer herinneren wat voor opdrachten er waren, maar ik weet nog wel dat we 1 of 2 keer voor tip hebben gevraagd omdat weer echt niet uitkwamen. Ondanks dat waren we wel de snelste en dat voelt altijd goed natuurlijk. Verder was het supergezellig om samen te puzzelen, het was echt een goede workshop.

Het gevoel van de les: Zo voelde ik me al snel niet meer

Les 42

Deze les waren de laatste boekpresentaties. Klaas, Lauri en Baswaren aan de beurt. Daarna hebben Simone, Ruben en Niels hun presentatie nog een keer gedaan. Het was een drukke luister les.

Klaas was als eerste aan de beurt. Hij deed zijn presentatie over creativiteit Hoe? Zo! Hij vertelde eerst over het boek. In het boek staan heel wat opdrachten dat vind ik wel bij klaas passen. Hij vertelde steeds een stukje theorie en vervolgens deed hij een aantal opdrachten uit het boek. Hij kon super veel en enthousiast (op zijn eigen manier) vertellen over het boek.

Lauri was als volgende aan de beurt. Zij deed haar presnatie over het boek het is aan ons. Eerst vertelde ze een beetje over de inhoud van het boek. Daarbij liet ze filmpje zien. Vervolgens deed ze een opdracht. Ik vond het super creatief want we gingen muziek maken. Iedereen moest op zichzelf een beat tikken op de tafel. En dat was in koor een liedje. Ze sloot af met haar mening over het boek.

Bas was vervolgens aan de beurt en hij deed zijn presentatie over het boekje van Mirjam, wil je gelijk of wil je geluk. Hij vertelde eerst wie Mirjam was, wat ik gek vond want we hadden haar nu al 20 weken achter elkaar gezien zo beetje. Vervolgens hebben een paar opdrachten gedaan. Eerst moesten we bedenken wat de wereld zou missen als jij er niet meer zou zijn, en tijdens de tweede opdracht moesten we niet aan witte beren denken. Vervolgens vertelde hij meer over het boek ik vond het wel interessant om het verhaal eens van iemand anders te horen. Vervolgens moesten we bedenken of we al een keer iets bovennatuurlijks hebben meegemaakt. En tot slot gingen we nog leuke quotes bespreken in de klas.

Vervolgens was Simone aan de beurt zij deed haar presentatie over Creatief schrijven. Ze begon over de theorie en vervolgens gingen we een mindmap maken voor een beer. Vervolgens kregen we een tekst aangewezen en aan de hand van die tekst moesten we een verhaal schrijven. Vervolgens moesten een paar hun verhaal voorlezen en tot slot gaf ze haar mening over haar boek. Haar presentatie was super interactief en leek eigenlijk wel een korte workshop.

Niels was als volgende aan de beurt, hij deed alleen een opdracht omdat hij dat nog miste bij zijn presentatie. We moesten een aantal vragen beantwoorden en die bespraken we in de klas.

Tot slot was Ruben aan de beurt hij was helaas ziek, maar hij had een filmpje gemaakt waardoor hij zijn presentatie alsnog een beetje kon doen. Dat vond ik een mooie oplossing. Zijn presentatie ging over het boek En nu laar ik mijn baard staan. Hij begon eerst met een stukje theorie en vervolgens moesten we een opdracht doen in tweetallen. We moesten in tweetallen een eigen bedrijf oprichten. De ideeën voor het bedrijf moesten we delen in de groepsapp. Vervolgens vertelde Ruben nog zijn mening over het boek.

Het gevoel van de les: lange les

Les 43

Deze les hebben we allemaal ons tastbaar metafoor gepresenteerd. Er hing wel een feestelijke stemming omdat dit betekende dat we bijna onze minor hadden afgerond. Iedereen heeft zijn of haar metafoor laten zien en dat hebben we allemaal beoordeeld met een tip en een top. Vervolgens hebben we onze legacy gepresenteerd, en dit hebben we vervolgens gevierd.

Het gevoel van de les: Deze sfeer hing er maar dat deelde ik niet 

Les 44

Dit was de laatste les we hebben eerst wat leuks gedaan namelijk een doolhof. Hiervoor moesten we geblinddoekt door het doolhof lopen op commando van onze buddy. Dit was best wel spannend. Vervolgens gingen we zoiets doen op de computer. In een of andere programeer game moesten we ook een doolhof lopen, dat deden we aan de hand van een aantal commands. Dit bleek eigenlijk best welmoeilijk te zijn en het duurde eventjes voordat ik het door had. Vervolgens deden we ene scavengerhunt. We moesten selfies maken met verschillende voorwerpen in school. Tot slot moesten we een brug maken, een paar mensen uit je groepje waren groepsleiders die coördineerden het project. Dit was een super laatste dag.

Het gevoel van de les: Raadselachtige dag